Израда техничке документације за пругу Суботица – Баја
Покрајински секретаријат за енергетику, грађевинарство и саобраћај, као водећи партнер и Еврорегионална развојна агенција ДКМТ (Дунав–Криш–Мориш–Тиса) из Сегедина, као прекогранични партнер, у оквиру Прекограничног програма”Интеррег- ИПА ЦБЦ Мађарска – Србија”, реализовали су пројекат ”Елаборатион оф Тецхницал Доцументатион оф Суботица–Баја Раилwаy Лине”, скраћени назив ДРЕАМ Раилwаy, који је имао за цилј израду техничке документације за пругу Суботица – Баја, дужине 58 км. Период реализације пројекта је 01.06.2017. – 31.12.2020. године, а укупан буџет овог пројекта износио је 3.585.017,40 евра, од чега је 85% донација Европске уније, а 15% сопствено учешће партнера на пројекту.
Велики допринос успешној реализацији овог ИПА пројекта дале су железничке компаније две землје, ”Инфраструктура железница Србије” АД и ”Мађарске државне железнице (МАВ)”, као и надлежна министраства за област саобраћаја и инфраструткре, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктре у Србији и Министарство за иновације и технологију у Мађарској.
Имплементацијом пројекта ДРЕАМ Раилwаy комплетирана је техничка документација за железничку пругу Сегедин – Реске – Хоргош – Суботица – Чикерија – Бачалмаш – Баја, чија је укупна дужина 97 км, пошто је у претходном ИПА пројекту у истом партнерству, под скраћеним називом ХУСРБ раилwаy, урађена техничка документација за деоницу Суботица – Сегедин (39 км). ). У току су активности надлежних минстарстава у Мађарској и Србији, које се односе на избор извођача радова за изградњу деонице пруге Сегедин – Суботица, као прве фазе изградње и модернизације железничке пруге Сегедин – Суботица – Баја.
Техничка документација, која је добијена као резултат ИПА пројекта ДРЕАМ Раилwаy, урађена је за српски и мађарски део пруге. За деоницу у Србији израђена је Студија оправданости са идејним пројектом деонице пруге Суботица – Државна граница са Мађарском (Чикерија), у складу са српским прописима, као и Просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Суботица – државна граница (правац Баја) са елементима за директно спровођење, који је усвојила Скупштина АП Војводине 21.02.2020. године.
За деоницу у Мађарској урађен је Пројекат за одобрење за деоницу пруге Граница са Србијом – Чикерија – Бачалмаш – Баја, у складу са мађарским прописима, као и модификација просторних планова на овој траси пруге. На основу пројекта за одобрење, дозволу за изградњу деонице у Мађарској издао је Сектор за железницу Министарства за иновације и технологију. Такође, за потребе покретања извођења радова, на основу одобрених пројеката, за мађарску и српску деоницу, израђене су тендерске документације.
Са аспекта саобраћаја, деоница обухваћена пројектом повезује саобраћајне коридоре ТЕН-Т у правцу Север–Југ и паневропске саобраћајне коридоре унутар Еврорегије Дунав–Криш–Мориш–Тиса и тиме повећава доступност поменутим коридорима. Реализацијом ове деонице отвориће се нова и брза саобраћајна веза која ће, поред јачања саобраћајно-политичког положаја ове регије, допринети даљем друштвено-економском расту.
Планирано је да једноколосечна електрифицирана железничка пруга Суботица – Баја, прати трасу постојеће, раније демонтиране железничке пруге. Целом дужином ће се карактеристике обновити у складу са дозвољеним осовинским оптерећењем од 22,5 т/осовини и са новим шинама УИЦ 60, доњим стројем способним за прописано оптерећење, тако да деоница буде у складу и са захтевима за саобраћај теретних возова. Тамо где дозвољава садашња траса железничке пруге и нема потребе за значајном корекцијом радијуса кривине, односно не постоје остала геометријска ограничења, планирана брзина је 160 км/х.
Пројектом је предвиђено да вожња од Суботице до Баје траје око 50 минута без граничне контроле, возови ће између два града саобраћати по реду вожње динамиком од два сата. Према планираном реду вожње, возови између Баје и Суботице ће саобраћати од 5 сати ујутро до 20 сати увече, а у супротном смеру од 6 сати до 21 сат. У јутарњем и поподневном периоду саобраћајног „шпица“, са неколико пари додатних полазака возови ће саобраћати на сваких сат времена. Пет станица на овој прузи ће се у потпуности реконструисати и биће оспособљене и за саобраћај савремених возова.
Тренутно је путовање аутобусом или возом између два града могуће само уз више преседања и одузима два до три сата. Изградњом железничке пруге успоставиће се саобраћајна веза која ће време путовања скратити на мање од сат времена, чиме ће постати конкурентна алтернатива доминантном друмском саобраћају.
Изградњом ове пруге добија се једна хоризонтална железничка линија Сегедин-Реске-Хоргош-Суботица-Чикерија-Бачалмаш-Баја, као део главног правца између две највеће луке Јадранског и Црног мора, Ријеке и Констанце, што ствара услове да се превоз терета преусмери са преоптерећених јавних путева, на железницу, као еколошки и економски прихватљивији вид транспорта.
Поред тога, реализација овог пројекта унапређује привредни развој у овом региону, као и социјалне и економске предности које ће се реализовати у краткорочном периоду. Физичку удаљеност становници ће моћи сваладати много брже у односу на садашњу ситуацију и унапредиће се принцип једнаких могућности за становнике периферних подручја. Коришћењем железничког превоза, смањује се загађење животне средине и доприноси одрживом развоју, што су предности са социјалне и економске тачке гледишта. Пруга ће се изградити у сарадњи две земље, након даљих усаглашавања активности и доношења одлуке о финансирању.
О програму Интеррег-ИПА ЦБЦ Мађарска-Србија
Интеррег–ИПА програм прекограничне сарадње Мађарска-Србија имплементира се у оквиру финансијског периода 2014-2020 Европске уније, путем Инструмента за претприступну помоћ (ИПА). По принципу „заједничког система управљања“ земаља учесница – Мађарске и Србије, програм финансира и подржава пројекте сарадње организација из Програмске области – округа Чонград (Цсонгрáд) и Бач-Кишкун (Бáцс-Кискун) у Мађарској и округа Западна Бачка, Северна Бачка, Јужна Бачка, Северни Банат, Средњи Банат, Јужни Банат и Срем у Србији. Програм помаже развој и стабилност пограничног региона, унапређује општи квалитета живота у њему, омогућава економску сарадњу организација из ове две земље, негује заједнички идентитет, културно и историјско наслеђе пограничног региона и доприноси његовој еколошкој одрживости и сигурности.
За више информација, молимо посетите веб-сајт програма: www.interreg-ipa-husrb.com.
НАПОМЕНА
Овај документ је израђен уз финансијску подршку Европске уније. Садржај овог документа је искључиво одговорност Покрајинског секретаријата за енергетику, грађевинарство и саобраћај и не одражава званично мишљење Европске уније и/или Управљачког тела.