Okrugli sto pod nazivom ,,Sistem inženjeri železnice“, koji je održan danas u Skupštini AP Vojvodine, realizovali su Železničko inženjersko društvo (ŽID) iz Novog Sada i Društvo diplomiranih inženjera železničkog saobraćaja Srbije (DIŽS) iz Beograda, u saradnji sa Pokrajinskim sekretarijatom za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj.
Skup je podržala i Unija udruženja evropskih železničkih inženjera (UEEIV), koja se kao evropska krovna organizacija za nacionalna inženjerska udruženja, bavi unapređenjem saradnje između fakulteta, instituta, predstavnika nadležnih organa i ustanova, železničkih preduzeća, železničke industrije, kao i korisnika železničkih usluga.
Pokrajinski sekretar Nenad Grbić otvorio je današnji okrugli sto rečima da je investiranje u železnicu i železničku infrastrukturu zapravo investiranje u budućnost.
,,Od davnina je poznato šta je železnica donosila pojedinim gradovima i regijama. Ona doprinosi razvoju malih i srednjih preduzeća i konkurentnosti, jer smanjuje zavisne troškove i cenu konačnog proizvoda, a doprinosi samoj diverzifikaciji raznih aktivnosti tih preduzeća, kao i podizanju bezbednosti saobraćaja“, rekao je Grbić, istakavši da ulaganje u železnicu objedinjuje ekonomski rast, razvoj i zaštitu životne sredine.
On je dodao da je prepoznat značaj investicija u železnicu od strane donosilaca odluka na republičkom i pokrajinskom nivou, da je u AP Vojvodini završeno nekoliko značajnih železničkih projekata, poput rekonstrukcije pružnih pravaca Pančevo – Orlovat – Rimski šančevi, Zrenjanin–Orlovat, te da je u planu projekat za prugu Bela Crkva – Vršac, kao i rekonstrukcija na pravcu Vrbas–Кula–Sombor. Кapitalan projekat, napominje Grbić, koji je u toku, svakako je modernizacija pruge za brzine do 200 km/h dužine 183 kilometra od Beograda do granice s Mađarskom, sve do Budimpešte, a izvodi se u tri etape.
Zaključci koje usvoje učesnici današnjeg skupa trebalo bi da iniciraju promovisanje i afirmaciju školovanja stručnjaka za potrebe železnice, putem poznavanja funkcionisanja ukupnog sistema železnice i privrede. Predstavnicima relevantnih i resornih institucija i organizacija tako je data mogućnost da sagledaju aktuelan položaj inženjera svih struka iz oblasti železnice, kao i realnu potrebu za profilisanjem „sistem inženjera železnice“, kako u pogledu obrazovnog sistema, tako i kontinuiranom, posebnom obukom za sticanje znanja i veština neophodnih za rad u oblasti železničkog saobraćaja, transporta i srodnih železničkih sistema.
Sistem inženjer železnice imao bi velik udeo u rešavanju kompleksnih problema u okviru železničkog sistema, čija je on važna komponenta, u smislu usklađivanja stručnog znanja, iskustva, metodologije, psihološkog faktora, kao i etike. Sistem inženjer ima adekvatno obrazovanje da vrši nadzor nad železničkim projektima, kompenzuje nedostatak iskustva, redukuje projektne rizike, pouzdan je i obezbeđuje dostupnost, realizujući projekte sa komercijalnog i tehničkog aspekta.
Naposletku, uspostavljanje sistema u kom će realizaciju aktivnosti sprovoditi sistem inženjeri železnice umnogome će uticati na smanjenje ukupnih troškova poslovanja, povećanje bezbednosti, unapređenje efikasnosti rada podsistema, kao i kvaliteta znanja potrebnog za implementaciju značajnih infrastrukturnih i srodnih projekata.