Novi Sad, 15. maj 2015 – U organizaciji Pokrajinskog sekretarijata za energetiku i mineralne sirovine održan je sastanak sa predstavnicima toplana i preduzeća za distribuciju prirodnog gasa sa teritorije AP Vojvodine, kao i sa predsatvnicima PD „Elektrovojvodina“ d.o.o., PD „Panonske TE-TO“ d.o.o., NIS AD, JP Srbijagas, Podzemno skladište Banatski Dvor, PU Vojvođanske toplane, a sastanku će prisustvovati i Pokrajinski zaštitnik građana – Ombudsman i Agencija za energetiku grada Novog Sada. Domaćin sastanka bio je pokrajinski sekretar za energetiku i mineralne sirovine, mr Nenad Stanković.
Cilj sastanka je bio da se Vlade AP Vojvodine informiše o protekloj grejnoj sezoni 2014/2015. Godine, kao i da se sagledaju dosadašnji problemi i razmotri način njihovog rešavanja.
Na sastanku su predsatvljeni izveštaji za proteklu grejnu sezonu 2014/2015. godine, kao i plan za narednu grejnu sezonu 2015/2016. godinu u toplanama i distribucijama gasa, nova zakonska regulativa, a predstavljen je i izveštaja o vršenju komunalne delatnosti proizvodnje i distribucije toplotne energije od strane energetskih subjekata na teritoriji APV u postupcima po zahtevima kupaca za isključenje sa distributivnog sistema, odnosno otkaza ugovora o prodaji toplotne energije, o čemu je izveštavao Pokrajinski ombudsman. Takođe, predstavljen je projekat primene obnovljivih izvora energije u toplani u Rumi, u okviru klastera Ecopanonia.
Rukovodilac upravljanja u PD „Elekreovojvodina“ Momčilo Šešlija naglasio je da je, osim tri dana naponskih redukcija, protekla grejna sezona bila zadovoljavajuće. Posebnog dogrevanja nije bilo, jer je i daljinsko grejanje bilo zadovoljavajuće, kao i isporuka gasa. Gledajući ukupnu situaciju, ističu se problemi iz maja prošle godine, zbog poplava, kada je selo Jamena bilo bez električne energije nekoliko dana, ali sve je sanirano i situacija je stabilna, i kao takva je održana tokom čitave sezone. Sveukupno je prošle godine bilo smanjenja potrošnje električne energije za 3,49 posto, ali tokom protekla četiri meseca zabeleženo je povećanje od 4,17 posto. Pripreme za grejnu sezonu prošle su izuzetno dobro, uz potpuno remontovanje mreže. Šešlija je naglasio da ni naredna grejna sezona neće biti manje kvalitetna od prethodne. Ipak, postoje dva problema na koja se mora skrenuti pažnja, a to je krađa opreme sa objekata i gubici električne energije. Najveći problem s krađom opreme tokom poslednjih dana zabeležen je u Banatu, na teritoriji zrenjaninske opštine. „Elektrovojvodina“ je uložila značajne napore da se smanje gubici električne energije, što se ogleda u prošloj godini, kada su smanjeni na 10,53 %, a gubici su na nivou EPS-a su bili oko 15 posto.
Izvršni direktor za komercijalne poslove JP „Srbijagas“, Dragan Vučur je rekao da je grejna sezona prošla bez većih problema, uz redovno snabdevanje svih kupaca, kako u domenu daljinskih sistema grejanja, tako i u domenu distribucije prirodnog gasa. Isporučeno je daljinskim sistemima grejanja u pokrajini oko 117 miliona kubika gasa, distributerima gasa oko 216 miliona kubika gasa, što je bilo na nivou planiranog. Vučur je istakao da je zadovoljan ishodom grejne sezone, ali da se javlja problem naplate, jer naplata naročito u domenu javnih snabdevača prirodnim gasom, prouzrokuje probleme koji se mogu odraziti na krajnjeg kupca, koji možda izmiruju svoje obaveze prema javnim snabdevačima, ali javni snabdevači ne izmiruju obaveze prema „Srbijagasu“. Tu se javlja veliki problem da se zbog nagomilanih dugova prekine isporuka gasa određenim snabdevačima ili javnim snabdevačima. Vučur je apelovao na obaveze distributera gasa jer od njih zavisi poslovanje ovog preduzeća i mogućnost da se izmire obaveze prema dobavljačima i onima kod kojih se zakupljuje transporni sistem kroz Mađarsku.
Kao zajednički problem vojvođanskih toplana istaknuto je veliko dugovanje toplana JP „Srbijagasu“, zbog kojih ovo preduzeće šalje upozorenje da će im gas biti isključen. Problem se javlja zbog toga što se gas isporučuje šest meseci, a naplata se vrši tokom čitave godine. Ako bi se sada isključio gas, naplata bi naglo opala, a i građani bi bili u dilemi kako da postupaju, odlučili bi se za druge energente, ili ne bi više izmirivali svoje obaveze.
Vrlo drastičan primer izneo je tehnički direktor JKP „Grejanje“ iz Pančeva, kada se u februaru ove godine pojavio problem sa distributerom gasa. U decembru je potpisan ugovor sa PD „Srbijagas“ kada je dobijena cena od 44,76 dinara po m3, a sledećih meseci je ta cena varirala do 54 dinara po m3. Takođe cena kapaciteta je poskupela za 1045%. U decembru 2014. je iznosila 52 dinara po jedinici mere, a od februara, poskupela je na 548 dinara, što znači da JKP „Grejanje“ iz Pančeva plaća kapacitet 74 miliona dinara, što je iznos koji prekoračuje ukupna godišnja ulaganja u održavanje i investicije u sistemu. Ukupno godišnje se ulaže u sistem oko 40 miliona dinara. Do sada je taj iznos za kapacitet iznosio 9 miliona, a sada je 74 miliona. Zbog toga će ovo preduzeće odustati od svih investicija, jer u planu nema sredstava.
Takođe, istaknut je i problem razlike u nabavnoj i prodajni ceni gasa, koja je bila velika. U opštini Temerin je u januaru 2015. godine razlika u ceni iznosila 6 dinara, dok je u decembru 2014. bila 3,5 dinara. Zbog toga je sledeća grejna sezona pod znakom pitanja, ukoliko se ne pomogne distributerima gasa da se formira tržišna cena. Problem oko naplate usluga javlja se i zbog kursnih razlika, jer „Srbijagas“ fakturiše cenu po ceni dolara, ali kursne razlike prebačene su na distributera.
Predstavnik Agencije za energetiku je objasnio da je od 1. februara 2015. primenjena nova metodologija za transport, a istovremeno je „Srbijagas“ podneo zahtev za promenu cene mrežarine, transporta i distribucije. Cene transporta su povećane, ali su i dalje nešto niže nego u regionu. Cene distribucije „Srbijgasa“ su bile najniže od svih distributera, najniža cena bila je 1,67 dinara po m3, dok ima distributera kod kojih je cena i 7 dinara po m3. Do sada je kapacitet naplaćivan oko 30 posto, sada je taj odnos promenjen, i iznosi 70 posto, što je dovelo do velikih promena. Cena mrežarine po novom računanju iznosi do 20 posto ukupnih troškova gasa, a cena gasa je nešto na šta Agencija za energetiku ne može da utiče, kao što ne može da utiče ni na cenu dolara, koja je takođe povećana u februaru. Tendencije govore da bi cena u dolarima trebalo da se smanji od 1. jula, a od 1. oktobra, kada počinje grejna sezona i veća potrošnja gasa, dolarska cena bi trebalo da bude na nivou sadašnje. Povećanje u februaru je izvedeno zbog toga što je bio veliki pritisak iz Ministarstva energetike i MMF-a, jer je Republika Srbija preuzela obavezu da se „Srbijagas“ u 2015. godini više ne zadužuje, odnosno da bude solventna, a da bi se to postiglo, moraju biti realni troškovi mrežarine i ovo preduzeće mora da naplaćuje svoje obaveze.
Sekretar mr Nenad Stanković je rezimirajući stanje, ukazao na dva opšta problema – na problem toplana i distributera gasa. On je naglasio da metodologiju određivanja kapaciteta određuje Agencija za energetiku. – Povećanje cena na lokalu dovodi nas do pitanja da li je energija socijalna kategorija ili tržišna. Kada su u pitanju distributeri gasa, „Srbijagas“ ima formu za određivanje cene samog energenta koji zavisi od nekoliko elemenata, i deo koji se određuje na osnovu propisa Agencija, a odnosi se na cenu transporta. S obzirom na to da je „Srbijagas“ jedini dobavljač gasa, koji se ponaša tržišno, i cenu gasa određuje na osnovu svetskih cena i u skladu s cenom za transport, a distributeri gasa imaju regulisane cene za krajnjeg kupca. Ove dve stvari nisu u skladu i mogu da dovedu do ozbiljnih problema, koji se moraju rešavati. Takođe, problem je i to što se cena gasa smanjuje u toku letnje sezone, kada se protok gasa smanjuje na 10-20 posto, u odnosu na zimski period kada je najveća potrošnja i najviša cena.
Zaštitnik građana – Pokrajinski ombudsman, Milan Dakić, govorio je o obavezama energetskih subjekata u vezi sa propisima, kao i odgovarajućim mehanizmima kontrole, kao što je inspekcijski nadzor, koji će se morati poštovati, što će dovesti do toga da više neće moći da se dođe u slične situacije kao do sada. Dakić je istakao da svaka nova grejna sezona donosi nezadovoljstvo građana, koji se obraćaju Pokrajinskom ombudsmanu, zbog neodgovarajućeg kvaliteta, obima, dostupnosti grejanja, odnosa izvršene usluge i cene. Najčeši problem sa kojim se Pokrajinski ombudsman susretao je bio veliki broj pritužbi građana na nemogućnost isključenja sa distributivnog sistema po otkazu ugovora o prodaji toplotne energije. Zbog toga je Pokrajinski ombudsman sproveo istraživanje koje je obuhvatilo tri grejne sezone (od 2011 – 2014. godine). Rezultati su pokazali da je energetskim subjektima u 18 gradova i opština u Vojvodini podneto 2067 zahteva za isključenje, odnosno, za otkaz ugovora, i čak 1132 je odbijeno. Što se tiče samih propisa, neke odluke su se promenile, ali ono od čega treba početi, između toplana i krajnjeg kupca jeste ugovorni odnos. Još uvek neke od lokalnih samouprava propisuju obavezu zaključivanja ugovora i kaznene odredbe ukoliko kupac ne pristane da potpiše ugovor. To je problem koji se mora rešavati na osnovu zakona i propisa, i mora da važi na nivou čitave AP Vojvodine.
Na kraju sastanka, učesnici skupa pozvani su da 22. i 23. maja 2015. godine, učestvuju u Međunarodnoj konferenciji „Dani geotermalne energije u Vojvodini 2015“, koja će biti održana u Skupštini AP Vojvodine, a čiji su organizatori Skupština AP Vojvodine, Pokrajinski sekretarijat za energetiku i mineralne sirovine i Skupština Evropskih regiona (Assembly of European Regions). Ovom skupu obratiće se, između ostalih i stručnjaci iz Mađarske, Nemačke i Turske, koji će izneti svoja dugogodišnja iskustva u praksi.
Svi zainteresovani mogu da potvrde dolazak na telefon 021/4874431 ili elektronskom poštom na gte@skupstinavojvodine.gov.rs.
Više informacija o ovom skupu, zaiteresovani mogu dobiti na veb stranici: http://www.skupstinavojvodine.gov.rs/Strana.aspx?s=geotermalnaenergija.