U naredna dva dana, u Beogradu ce biti održana prva regionalna konferencija koja za temu ima energetsku efikasnost železnice u funkciji održivog razvoja. Tim povodom je danas održana konferenciji za novinare, koju je organizovao Pokrajinski sekretarijat za energetiku i mineralne sirovine.
Prema recima podsekretara Pokrajinskog sekretarijata za energetiku i mineralne sirovine Veroslava Jankovica, ovaj Sekretarijat pruža punu podršku ovoj temi, pošto je ova godina proglašena godinom energetske efikasnosti u Srbiji, a predstojeca konferencija je prva ove vrste u jugoistocnoj Evropi. Poznato je da se oko 30 odsto energije troši u sektoru transporta, a o energetskoj efikasnosti u oblasti železnickog trasporta i prevoza do sada se nije govorilo. Za postizanje energetske efikasnosti u transportu potrebna su velika ulaganja u infrastrukturu, tehnologiju i opremu – smatra Janković.
S obzirom na razlike u razvijenosti infrastrukture i prevoznih sredstava, kao i na razlike u ekonomskom razvoju, mere za poboljšanje energetske efikasnosti železnica u razvijenim evropskim zemljama nisu u potpunosti primenjene na železnicama zemalja u regionu jugoistocne Evrope. Prema recima direktora Centra za održivi razvoj “Železnica Srbije” mr Dragana Marinkovica, naše zaostajanje je smerljivo i u infrastrukturi i u voznim sredstvima. – Predstojeca konferencija ce osvetliti taj problem i sa stanovišta posebnosti u regionu, rekao je Marinković.
Železnicka preduzeca su zainteresovana za smanjenje sveukupnih troškova poslovanja, a posebno u delu potrošnje energenata, a da pri tome ocuvaju i cak unaprede svoju delatnost. Razmena iskustava železnica zemalja u regionu zato je veoma dragocena.
Optimalizacija korišcenja energije nije samo u funkciji uštede, vec se uklapa u opšti trend zaštite životne sredine. Pa je, tako, na današnjem presu, iznet niz podataka koji govore da je železnicki prevoz, iz ovih aspekata, u prednosti. U prošloj godini, železnica u Srbiji prevezla je robe u ekvivalentu koliko preveze oko milion kamiona. Železnicki prevoz emituje osam puta manje ugljen dioksida, i tri do pet puta je energetski efikasnija od drugih vidova putnickog saobracaja. To su razlozi zbog kojih su razvijene zemlje ulagale u železnicki saobracaj.
Na predstojecoj konferenciji ucestvovace predstavnici Medunarodne železnicke organizacije UIC i CER, Evropske banke za obnovu i razvoj, Simensa i drugih kompanija. Ucesnici su iz Austrije, Hrvatske, Slovacke, Italije, Slovenije, Crne Gore, Norveške, Nemacke, Bugarske, Republike Srpske i naše zemlje.